هیأت رییسه دانشگاه یزد این بار با حضور در جمع اعضای هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی، به بررسی مسایل و مشکلات این دانشکده و بحث و تبادل نظر در خصوص راه حل های ممکن پرداختند.

به گونه ای متفاوت نگاه کنیم

رییس دانشکده علوم اجتماعی در آغاز این نشست با تأکید بر قابلیت ها و توانمندی های دانشکده علوم اجتماعی، آن را یک دانشکده خاص در دانشگاه یزد توصیف کرد و گفت:  تنها سه دانشگاه در ایران دانشکده علوم اجتماعی جامع و کامل دارند و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد سومین دانشگاه بعد از دانشگاه تهران و دانشگاه علّامه طباطبایی محسوب می‌شود. دانشکده جامع علوم اجتماعی یکی از نقاط قوّت دانشگاه یزد خواهد بود که با توجّه به بافت شهر یزد می تواند جایگاه خوبی در حوزه علوم اجتماعی حتّی در جنوب شرق ایران داشته باشد و با توجّه به رشته‌های متنوّع این دانشکده درآینده می‌تواند به یکی از قطب‌های علمی ـ پژوهشی علوم اجتماعی تبدیل شود.

به گفته دکتر محمد توکلی زاده این دانشکده با بهره مندی از اعضای هیات علمی توانمند و پتانسیل‌های فراوان، موفق شده است حتی فراتر از آنچه از یک دانشکده انتظار می رود، تلاش کند. وی همچنین به برنامه های توسعه ای این دانشکده در ارتقای سطح علمی و پژوهشی دانشگاه و جذب هیأت علمی اشاره کرد و افزود: شورای گسترش آموزش عالی در سال 85 با تأسيس دانشكده مستقل علوم اجتماعي در دانشگاه يزد موافقت کرد و این گواه روشنی است بر توانمندی  این مجموعه برای فعالیت در قالب یک دانشکده مستقل. وی خاطرنشان کرد: مسؤولان باید از نگاه مشابه به همه دانشکده ها پرهیز کنند و هر دانشکده را با توجه به قابلیت ها و مزیت های آن به گونه ای متفاوت ببینند.

دسترسی به منابع و پایگاه های الکترونیک را افزایش دهید

در این نشست یکی از اعضای هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی از در دسترس نبودن منابع و پایگاه های الکترونیک خاص برای این رشته گلایه کرد و اظهار داشت: وب آو ساینس یا وب آو نالج از جمله پایگاه‌هایی است که در این گروه به شدت مورد نیاز است اما دسترسی به آن امکانپذیر نیست.

 آب، هوا، مکان

اعضای هیات علمی دیگری هم در این جلسه نداشتن آب‌سردکن، تهویه نامناسب و کمبود فضای ساختمانی را از جمله مسایلی عنوان کردند که با وجود آنکه به آسانی قابل رفع است و بارها نیز در این خصوص تذکرات لازم به مسؤولان ذی ربط داده شده است، اما همچنان حل نشده باقی مانده است.   

 ایده ارتباط دانشگاه با جامعه از ماست

در این نشست مدیر گروه مردم شناسی با بیان اینکه برای نخستین بار ایده ارتباط دانشگاه با جامعه در همین دانشکده مطرح شد، گفت: در زمان وزارت آقای دکتر توفیقی در دوره دوم ریاست جمهوری آقای خاتمی، این ایده را مطرح کردیم و حتی اساسنامه آن هم در هیأت رییسه دانشگاه مطرح شد اما متاسفانه بنابه دلایلی خاص، پی گیری آن به اشخاص دیگری ارجاع داده شد و در نهایت این ایده کاربردی که می توانست راه حل مناسبی برای بخش عمده ای از مسایل جامعه و دانشگاه باشد، عقیم ماند.

دکتر سید محسن سعیدی مدنی همچنین به تعطیل کردن موزه مردم شناسی دانشگاه در دوره قبل اشاره کرد و گفت: موزه مردم شناسی، از افتخارات دانشکده و دانشگاه بود که با مشارکت دانشجویان رشته مردم شناسی تأسیس شده بود و ارایه آثارشان دراین موزه انگیزه مضاعفی به آنان می بخشید. وی تعطیلی این موزه را اقدامی نسنجیده و دلسردکننده توصیف کرد و خواهان حمایت مسؤولان جدید دانشگاه از بازگشایی این موزه شد.

وی همچنین با بیان اینکه دکترای این رشته بتازگی در ایران ایجاد شده است، خواهان تسهیل در روند جذب هیأت علمی جوان برای این رشته در دانشگاه یزد شد.

 صنعت توریسم و نشاط دانشجویان را جدی بگیریم

در ادامه یکی از اعضای هیأت علمی این دانشکده با استقبال از طرح ارتباط الکترونیک رییس دانشگاه با دانشگاهیان و نظرخواهی از آنان، این اقدام را گامی مهم در راستای تکریم و ارزش گذاری به خرد جمعی توصیف کرد. وی همچنین به قابلیت های استان و دانشگاه یزد در زمینه صنعت توریسم اشاره کرد و گفت: چنانچه دانشگاه یزد در سیاست های کلان خود تسهیلاتی را برای حضور اندیشمندان و استادان خارجی قایل شود، این افراد در بازگشت به کشور خود یقینا نقش موثری در تشویق سایرین و به ویژه دانشجویانشان برای تعامل علمی و فرهنگی با ایران ایفا خواهند کرد. وی در ادامه پیشنهاد کرد برای رفت و آمد دانشجویان در سطح دانشگاه دوچرخه‌هایی در اختیار آنان قرار گیرد تا علاوه بر رفع مشکلات ترافیکی، سطح نشاط و سلامت دانشجویان نیز ارتقا یابد.

 برای توسعه رشته مددکاری، ما را مدد کنید

یکی دیگر از اعضای هیأت علمی این دانشکده با تأکید بر قابلیت های خاص رشته مددکاری و نیاز جامعه به آن، خواهان توسعه این رشته به ویژه با رویکرد خانواده شد. وی همچنین با اشاره به کاربردی بودن این رشته، خواهان راه اندازی آن در مقطع کارشناسی شد.

 کیفیت در شعار و کمیت در عمل!

در ادامه این نشست یکی از دانشیاران گروه جامعه شناسی با انتقاد از شاخص های کمی منظور شده برای ارزیابی عملکرد دانشکده‌ها گفت: چرا در شعارها مدام از کیفیت دم می زنیم اما در عمل رویکردهایمان کمی است. وی با بیان اینکه همواره میان کمیت و کیفیت رابطه معکوس وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر در تعیین شاخص ها به کمیت بها دهیم، قطعا شاخص های کیفی  با چالش اساسی مواجه خواهدشد. این عضو هیأت علمی در ادامه اظهار داشت: مسؤولان بدانند رسیدن به ردیف 10 دانشگاه برتر کشور با تعداد زیاد دانشجو امکانپذیر نخواهد شد.

وی با مقایسه تأثیر نظریات متفکران اجتماعی با دستآوردهای دانشمندان سایر رشته ها گفت: به لحاظ کیفی تأثیر یک متفکر اجتماعی در سرنوشت جامعه بسیار بیشتر از  یک دانشمند علوم پایه یا یک مهندس است و این مهم ضرورت توجه ویژه به این رشته ها را آشکار می کند.

این مدرس و پژوهشگر علوم اجتماعی در ادامه به انتقاد از بلاتکلیفی و غیرفعال بودن مراکز تحقیقاتی مرتبط با علوم انسانی و اجتماعی در دانشگاه یزد پرداخت و گفت: مدتهاست حتی از کوچکترین فعالیت در مرکز تحقیقات علوم انسانی و پژوهشکده تعاون بی خبریم.

عناصر ذاتی دانشگاه را پاس بداریم

مدیر گروه تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه این نشست به معرفی عناصر ذاتی دانشگاه پرداخت و گفت: استاد و دانشجو دو عنصر ذاتی دانشگاه هستند که بدون آن ها دانشگاه معنا ندارد. دکتر علیرضا زارع شاه آبادی با تأکید بر اهمیت این دو عنصر اظهار داشت: این دو عنصر همسنگ هستند و باید مورد توجه جدی قرار بگیرند بنابراین تکریم استادان و توأم با آن اختصاص ساعاتی برای گفتگو و حل و فصل مشکلات دانشجویان باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد. وی همچنین با ارایه آمار و اطلاعاتی در خصوص بروز برخی از ناهنجاری ها در میان قشر دانشجو، آمادگی این دانشکده را برای انجام پژوهش های کاربردی و تحلیل وضعیت موجود برای مسولان و تصمیم گیرندگان اعلام کرد.

وی در ادامه صحبت های خود، تعلل در جذب هیأت علمی و برخی تنگ نظری ها و نگاه‌ های منفی به این دانشکده و رشته های علوم اجتماعی را از مهمترین موانع موجود در مسیر توسعه و ارتقای این دانشکده برشمرد و در عین حال خاطنشان کرد: آوازه پیشرفت این دانشکده به عنوان یکی از سه دانشکده مستقل علوم اجتماعی کشور، در دانشگاه های سراسر کشور پیچیده است.

 دانشکده ای جوان با خصلت ها و نیازهای جوانی

در این نشست مدیر گروه جامعه شناسی نیز به بیان دیدگاه خود درباره توانمندی ها و قابلیت های دانشکده علوم اجتماعی پرداخت و گفت: این دانشکده جوان است و یک جوان، در عین برخورداری از انرژی های خفته فراوان، نیازمند حمایت های ویژه ای هم هست. دکتر حسین افراسیابی گسترش تعاملات بیرونی با سایر سازمان ها و نهادهای مرتبط با مسایل اجتماعی در قالب عقد تفاهم نامه و تقویت ارتباطات درونی با معاونت های دانشجویی و فرهنگی اجتماعی دانشگاه را از جمله راهکارهای موثر برای استفاده بیشتر از قابلیت های موجود در این دانشکده برشمرد. وی همچنین خواهان توجه بیشتر به فضاسازی مناسب کلاس ها به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد شد. به گفته وی در حال حاضر طراحی فضای این کلاس ها خشک و بی روح است.

موضع امروزی ها در قبال تخلفات دیروزی ها چیست؟

در ادامه دانشیار گروه جامعه شناسی با قدردانی از تعیین هدف دقیق در دوران مدیریت جدید دانشگاه برای رسیدن به ردیف ده دانشگاه برتر آن را اقدامی هوشمندانه و ناشی از دانش و بصیرت مدیریتی توصیف کرد و گفت: این دانشکده برای کمک به دست یابی هر چه سریعتر دانشگاه به این هدف از آمادگی و پتانسیل بالایی برخوردار است و در این مسیر از هرگونه همراهی و همکاری دریغ نخواهد کرد.

وی در ادامه به آسیب شناسی نقش دانشگاه ها در جامعه پرداخت و گفت: امروزه در کشور ما دانشگاه ها که مدعی اند برای مسایل جامعه راه حل دارند، خود تبدیل به مسأله شده اند. چراکه بدون توجه به نیاز جامعه مدرک صادر می کنند و با تولید متخصصان بیکار بر مسایل جامعه می افزایند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه، در ادامه به آسیب شناسی تعاملات درون دانشگاهی پرداخت و گفت: به نظر من "از خودبیگانگی" مهمترین آسیبی است که افراد شاغل در یک سازمان به آن دچار می شوند. وی با استناد به یافته های علمی در این زمینه، بی قدرتی، بی معنایی، بی هنجاری و بیزاری از خود را چهار عامل موثر در ایجاد حس از خودبیگانگی در افراد برشمرد و افزود: متاسفانه در مقطعی این احساس در دانشگاهیان این دانشگاه ایجاد شده بود که امیدواریم در وضعیت فعلی این روند تغییر یابد.

به گفته وی برخی بی عدالتی ها و مظالمی که در حق اعضای هیات علمی صورت گرفته است باید به طور جدی مورد رسیدگی قرار گیرد. وی در پایان صحبت های خود با طرح این سوال که مسوولان امروزی دانشگاه در قبال تخلفات مسوولان دیروزی، چه موضعی خواهند گرفت، خاطرنشان کرد: ما در پی انتقام از کسی نیستیم اما خواهان رسیدگی و جبران اجحاف های صورت گرفته ایم.

 حسرت داشتن یک نشریه تخصصی!

عضو دیگر هیأت علمی این دانشکده در ادامه نشست با بیان اینکه وقتی به وب سایت دانشگاه های مطرح کشور سر می زنیم با انبوهی از نشریات علمی و تخصصی در زمینه های مختلف از جمله علوم اجتماعی، مواجه می شویم، گفت: اما متاسفانه در دانشگاه یزد حتی یک نشریه تخصصی هم در این زمینه منتشر نمی شود.

 مهمترین دغدغه معاون دانشکده

معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی نیز در سخنان کوتاهی، کمبود نیروی انسانی را از مهمترین دغدغه های این دانشکده عنوان کرد و افزود: معوق ماندن کارهای اجرایی دانشکده به دلیل کمبود نیروی انسانی مهمترین مسأله روز این دانشکده است.

وی  تأسیس گروه جمعیت شناسی و پذیرش دانشجوی دوره دکترا در این رشته به عنوان دومین دانشگاه کشور پس از دانشگاه تهران را از افتخارات دانشکده علوم اجتماعی برشمرد و گفت: با توجه به نیاز کشور، آینده درخشانی در انتظار رشته جمعیت شناسی و دانش آموختگان آن است.

"جانا سخن از زبان ما می گویی"

دکتر کاظم مندگاری معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه که در این نشست حضور داشت با قدردانی از دغدغه های فرهنگی حاضران، از توانمندی های این دانشکده در بررسی و تحلیل مسایل اجتماعی و فرهنگی دانشگاه استقبال کرد و اظهار داشت: برآنیم با تقویت ارتباطات میان این معاونت و دانشکده علوم اجتماعی از توانمندی های موجود برای حل مسایل دانشگاه استفاده کنیم چراکه بر این باوریم چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

 

نگران استقلالتان نباشید

در ادامه دکتر قاسم برید لقمانی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در پاسخ به دغدغه های اعضای هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی در خصوص حفظ جایگاه مستقل این دانشکده، اظهار داشت: حساسیتی روی عناوین و نام ها نداشته باشید چراکه مهم توانمندی ها و قابلیت های این دانشکده است که تحت هر عنوانی خود را نشان خواهدداد.

وی در ادامه گزارشی از اقدامات آموزشی در این حوزه ارایه داد. تقویت نظارت بر پایان نامه ها، تشکیل دایره امتحانات در آینده نزدیک، امکان سنجی برگزاری کلاس ها در ساختمان های مختلف آموزشی، لزوم همکاری دانشکده علوم اجتماعی با گروه معارف اسلامی در برگزاری درس دانش خانواده، تکمیل بموقع فرم های ترفیع سالانه، ضرورت اشاعه و ترویج اخلاق علمی و پرهیز از سرقت علمی در سطح دانشگاه و دقت عمل در تشکیل کلاس ها طبق تقویم آموزشی از جمله مواردی بود که دکتر لقمانی بر آن ها تأکید کرد.

 کشور نیازمند تحقیق در زمینه شادی خانواده‌هاست

در این نشست معاون پژوهشی و فنآوری دانشگاه با بیان اینکه موضوع شادی خانواده از موضوعات مطرح پژوهشی در سطح کشور و جهان است، از اعضای هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی خواست در این زمینه تحقق کنند. دکتر سید محمدتقی المدرسی در ادامه به بیان اقدامات گسترده دانشگاه در حوزه های پژوهشی پرداخت و گفت: در زمینه توسعه تعاملات بین المللی و اجرای پروژه های مشترک، فرصت های مطالعاتی و ارتباط با بخش خصوصی، فرصت های باارزشی فراهم شده است که انتظار می رود اعضای هیأت علمی و محققان دانشگاهی به نحو مطلوبی از آن استفاده کنند.

لزوم بروز رسانی اطلاعات دانشکده در وب سایت دانشگاه، راه اندازی نسخه لاتین وب سایت دانشگاه در آینده نزدیک و عمل به سیاست های پژوهشی وزارت علوم درخصوص انتشار نشریات تخصصی، قطب های علمی، فعالیت پژوهشکده ها و پرداخت پژوهانه، از دیگر مواردی بود که در سخنان معاون پژوهشی و فنآوری دانشگاه مورد تأکید قرار گرفت.

"آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم"

پس از معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه که سخنان خود را با جمله "جانا سخن از زبان ما می گویی" آغاز و با این ضرب المثل که "چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است" تمام کرد، معاون اداری و مالی دانشگاه دومین مقام مسولی بود که در این نشست طبع ادبی اش شکوفا شد. دکتر سید محمد مهدی حسینی با بیان این مصرع که "آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم" گفت: خوشحالم که دانشگاه یزد از چنین توانمندی های بالایی برخوردار است و چنانچه بتوانیم از این ظرفیت ها به نحو احسن بهره ببریم اهداف این مجموعه به بهترین وجه محقق خواهد شد. وی در سخنان خود با اشاره به موضوع تخصیص اعتبار به دانشکده ها، خاطرنشان کرد: این اقدام فرصت مناسبی را برای رشد و شکوفایی دانشکده ها در اختیار آن ها قرار داده است و باید با قدردانی از این فرصت و پرهیز از هزینه های غیرضرور در مسیر اصلاح الگوی مصرف و افزایش بهره وری همگام شویم.

 معاون دانشجویی هم استقبال کرد

دکتر علی مروتی معاون دانشجویی دانشگاه یزد نیز همانند معاونان دیگر اگرچه  در صحبت های خود شعر و ضرب المثلی به کار نبرد اما از توانمندی های دانشکده علوم اجتماعی برای حل مسایل این حوزه به ویژه در امور خوابگاه ها و رفاه و همچنین برنامه های ورزشی و نشاط بخش بشدت استقبال کرد.

 اقداماتی برای تقویت مدیریت مشارکتی در دانشگاه         

در ادامه این نشست مشاور رییس و مدیر حوزه ریاست دانشگاه در سخنانی به بیان برخی از اقدامات اخیر در دانشگاه یزد در راستای تقویت مدیریت مشارکتی پرداخت و گفت: تشکیل کمیته مدیریت فضاهای ساختمانی، هیأت اجرایی، نظام پیشنهادها، پی گیری تشکیل بنیاد حامیان، تکریم بازنشستگان و حمایت از تشکیل کانون تدبیر از جمله این اقدامات است.

"با یک گل بهار نمی شود"

رییس دانشگاه یزد که پیشنهاد رییس دانشکده علوم اجتماعی را برای سنت شکنی و سخن گفتن در آغاز این نشست نپذیرفته بود، همچون جلسات مشابه در سایر دانشکده ها پس از شنیدن همه دیدگاه ها لب به سخن گشود و در دفاع از توجه همزمان به کمیت و کیفیت از این ضرب المثل استفاده کرد که " با یک گل بهار نمی شود" و در تشریح آن گفت: باید توجه داشت که برای رسیدن به کیفیت مطلوب به حداقل هایی از کمیت همواره نیازمندیم.

دکتر محمدصالح اولیاء اهمیت رشته های علوم انسانی و علوم اجتماعی را برای جامعه یادآور شد و افزود: از متخصصان و اندیشمندان این حوزه ها انتظار داریم در تحقیقات خود فقط به تحلیل و بیان وضعیت موجود اکتفا نکنند بلکه با اقدام پژوهی در صدد چاره جویی برای حل مشکلات باشند. وی در این زمینه تشکیل کمیته های حل مسأله را اقدامی مفید و ضروری برشمرد.

رییس دانشگاه یزد همچنین با قدردانی از مشارکت و حسن ظن دانشگاهیان در مباحث کلان مدیریتی، ابراز امیدواری کرد از این ظرفیت ها در راستای ارتقای دانشگاه استفاده شود.

حمایت از تمرکززدایی در مدیریت و بودجه بندی، تقویت نظارت بر پایان نامه ها، استفاده از ظرفیت های فرهنگی اساتید و تعیین رابطان دانشگاه و صنعت از دیگر مواردی بود که در سخنان رییس دانشگاه مورد توجه و تأکید قرار گرفت.

عکس: مهدی دهقان چناری

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا